Het avontuur is begonnen! - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van Joël Kombrink - WaarBenJij.nu Het avontuur is begonnen! - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van Joël Kombrink - WaarBenJij.nu

Het avontuur is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Joël

20 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Paarl

De eerste dag in Zuid-Afrika is een feit. We hebben de heenreis beiden overleeft en zitten op een prachtige locatie in Paarl.

Ik schrijf mijn eerste reisverslag in hemd en korte broek. Wat een contrast met Nederland. Nog geen 20 uur geleden zat ik met -5 graden in de bus op weg naar Schiphol.

Na vrienden en familie met pijn in hart vaarwel te hebben gezegd, ging het grote avontuur echt beginnen. Gelukkig hoef ik dit onbekende avontuur niet helemaal alleen te trotseren. Patrick doet de CIOS in Heerenveen en ik zal de komende vier maanden veel met hem optrekken.

Na vier uur vertraging en wat goede gesprekken met Patrick (die ik eigenlijk nog helemaal niet zo goed kende), kwamen we na een lange reis aan op het enorme Dubai. Door de vertraging van eerder hadden we helaas de gekoppelde vlucht naar Kaapstad gemist. Dus opnieuw moesten we vier uur wachten voordat we het vliegtuig in konden. Toen het tijd was om te boarden, gingen we met de trein richting onze gate. Ja je leest het goed, met de trein! Zo groot was t vliegveld dus dat we met de trein moesten. Na een lange vliegreis waarin we beiden gelukkig wat hadden kunnen slapen, kwamen we aan in Kaapstad!

Aangekomen op het vliegveld, merkten we al dat het toch een stuk warmer was dan we hadden gedacht. Vooral Patrick had spijt dat hij geen korte broek in zijn handbagage had zitten.

We wisten niet wie ons precies zou komen ophalen en of dat de organisatie door had gekregen dat we een vlucht later hadden. Gelukkig stond er iemand met een grote gele vlag van SCORE ons op te wachten, toen we door de poortjes liepen. Hij stelde zich voor (geen idee meer maar we noemen hem voor het verhaal even Hans). Hans bracht ons naar het adres waar we de eerste paar dagen zullen doorbrengen. Dit adres bevindt zich in Paarl, een stadje zo'n drie kwartier rijden vanaf Kaapstad.

Onderweg naar de auto was de hitte als een klap in mijn gezicht. Zo warm had ik in tijden al niet meer gehad. Gelukkig konden we al gauw verkoeling zoeken in de huurauto. In Afrika rijden ze allemaal links en ook het stuur zit aan de andere kant. Als we ooit een autootje willen huren, zal dit wel even wennen zijn!

Onderweg naar Paarl vertelde Hans over verschillende bijzonderheden als we hier langsreden. Zo stonden de bergen waar we langs reden een week geleden nog in vuur en vlam als gevolg van de hittegolf. Enorme rookwolken waren nog te zien op de plek van de bosbranden. Ook was gelijk het contrast tussen het ontwikkelde en het arme gedeelte van Kaapstad te zien. Terwijl we over de snelweg reden kwamen we al verschillende townships tegen. Huisjes van golfplaten, wat je ook op tv wel eens ziet. Naast deze townships keek ik ook vol verbazing naar de fantastische natuur dat Afrika heeft. Onderweg vertelde hij dat de taal 'Afrikaans' vroeger 'Kitchen Dutch' werd genoemd. Dit omdat de slaven dit destijds spraken.

De locatie in Paarl was echt prachtig! Een enorm huis met heel veel verschillende kamers. Het was niet van SCORE zelf, maar van een christelijke gemeente. Zo stonden er ook overal bijbelteksten in het Afrikaans. We werden hartelijk ontvangen en het eten stond al voor ons klaar. Rijst met kip en aardappels, ofcourse! In de tuin staan 2 voetbaldoeltjes op een uitgedroogd veld en volleybal palen zonder net.

Nu zit ik buiten dus dit verslag een beetje te typen. Hoop zsm wifi te kunnen regelen, maar dat merken jullie dus vanzelf. Ik ben van plan eens in de zoveel tijd zo'n verslagje of wat foto's op de social media te gooien. Nou, dat dus.. Morgen worden we vroeg wakker gemaakt voor de eerste introductie dag. Geen idee wat ik daarvan moet verwachten, maar dat zien we vanzelf. Hopelijk kunnen we ook nog even in het zwembad duiken, want het wordt namelijk 38 graden morgen. Ik spring even onder de douche en jullie horen binnenkort weer van mij

X Joël

  • 22 Januari 2016 - 09:18

    Christa Voskuil :

    Wat leuk om je eerste verslag te lezen! Ik kan mijn avonturen in het mooie Zuid Afrika nog goed herinneren. Jij zou ook hele mooie avonturen gaan meemaken! Ga der van genieten!!
    Groetjes Christa

  • 22 Januari 2016 - 09:24

    Pieter De Gans:

    Leuk man! Geniet ervan jo x

  • 22 Januari 2016 - 09:26

    Stephanie:

    Echt heel vet JO! Ik ben zo benieuwd naar je ervaringen daar :D Enjoy!

  • 22 Januari 2016 - 10:21

    Romi:

    Leeeeeuk! Have fun Jo! Laat snel weer wat van je horen:)X

  • 24 Januari 2016 - 20:48

    Fred En Agnes Voskuil:

    He Joel,
    Leuk je belevenis zo mee te mogen maken in jouw reisverhaal en fijn dat je al een reisgenoot hebt!
    Hele goede tijd daar toegewenst!

    Groetjes van Fred en Agnes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joël

Onder andere via deze weg kan ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen en belevenissen.

Actief sinds 06 Jan. 2016
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 2962

Voorgaande reizen:

19 Januari 2016 - 27 Mei 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: