Ubuntu! - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Joël Kombrink - WaarBenJij.nu Ubuntu! - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Joël Kombrink - WaarBenJij.nu

Ubuntu!

Blijf op de hoogte en volg Joël

01 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Franschhoek

1 Februari – Franschhoek, Zuid-Afrika – Dag 12

Na een dagje in het prachtige Manyano centre in Paarl, gingen we met de auto naar de locatie waar we de komende 10 dagen zouden doorbrengen. Echter was hier niet helemaal op gerekend, dus vertrokken we met z’n 5en op de achterbank richting Franschhoek. Na wat omwegen kwamen we licht bezweet aan bij Bridges Retreat Centre. Op deze locatie zouden wij, samen met nog 9 andere Afrikaanse vrijwilligers, klaargestoomd worden voor het werken in de communities.

Bridges House stond tussen de prachtige wijnvelden van Franschhoek en omringd door heuvels en bergen. De vrijwilligers komen van alle hoeken van Zuid-Afrika en spreken ook verschillende dialecten. Zo werd er Afrikaans, Zulu, Venda en Xhosa (met klik-geluiden) gesproken. Maar we spraken gewoon engels met elkaar.

Alle jongens slapen samen in 1 grote kamer, met alle spullen verdeeld over de overgebleven bedden. Iedereen was vanaf het begin super 'ubuntu' (open/vriendelijk) en we konden het vanaf dag 1 al goed met elkaar vinden.

De volgende dag moesten we al om 06:00 op het staan voor Fraction Action, onder leiding van niemand minder dan mijzelf. Elke ochtend moet iemand gedurende 30 minuten lesgeven aan de rest van de groep. Na 3,5 jaar ALO was dit voor mij natuurlijk geen probleem.

De dagen waren aardig volgepland. Meestal waren we wel de hele dag bezig met een sessie of activiteit tot aan het avondeten. Drie keer per dag werd er eten verzorgd en we hadden niets te klagen. De tijd die over was werd besteed aan hangen in het zwembad en de dagelijkse filmavond. Maar misschien nog wel het vaakst lagen we voor pampus op bed haha.

Hieronder een opsomming van een paar van de dingen die we gedaan hebben afgelopen tien dagen:

Op de derde dag gingen we naar Franschhoek Valley Community Sport Centre. Dit is 1 van de sportcentra's die dankzij SCORE in de community geplaatst is. De andere staat in Mbekweni, zo'n 30km van Franschhoek. Na een potje fanatiek voetbal tegen de locale jongeren was het tijd om een van de Townships te gaan bekijken. De tour door de townships was wel even heavy scheiße. Het was zaterdag en de meeste mensen zaten op straat omdat het te warm was in de "huisjes". Ook liepen de kinderen overal zonder schoenen, ondanks dat er heel veel gebroken glas lag overal. En verder gebeurde er eigenlijk niet zoveel. Ik probeerde wat ik zag een beetje te laten bezinken. Kon me niet helemaal voorstellen dat dit het dagelijkse leven was van die mensen ofzo. Ik zal in de komende tijd wel vaker in dit soort communities terecht komen, dus we gaan zien wat dat zal gaan brengen.

De volgende dag gingen we via 'cats se pad' een van de bergen van Franschhoek beklimmen. Het was de hele week al niet lager dan 35 graden geweest, dus dit was wel een opgave. Maar met genoeg drinkpauzes bereikte we uiteindelijk toch de top. Hier hadden we het fantastische uitzicht over heel Franschhoek

De laatste avond hadden we de dames van de keuken gevraagd om te helpen bij het voorbereiden van een braai (Bbq). Na onze heerlijke laatste avondmaal wilden we uit gaan. Helaas was de taxi later dan we hadden gehoopt, maar uiteindelijk gingen we toch met 16 man richting de stad. Inmiddels hadden de dames van de keuken zich ook bij ons aangesloten. Aangekomen bij de 'club' wist ik niet zeker of het de voorkant of de achterkant van de club was, maar ze verzekerden mij dat het gezellig zou worden. En ze hadden gelijk!! Heb het superleuk gehad en m'n ogen uitgekeken. Wat kunnen die Afrikanen dansen! Stuk voor stuk. Haha. Bier was €0,75 voor 750ml. Dus we waren allemaal goed smoor, zoals Patrick zou zeggen. Uiteindelijk lagen we half 3 in ons bed.

En toen was het alweer de laatste dag. In 10 dagen heb ik veel mensen leren kennen en zijn we heel hecht geworden. Bij het afscheid werd er ook wel een traantje gelaten. No comment.
We moesten ook een brief schrijven aan ons zelf, die pas weer over vier maanden mogen lezen. Over wat we allemaal hopen mee te maken en te leren. Iedereen kreeg ook te horen waar hij of zij geplaatst zou worden. De een dichterbij dan de ander. Uiteindelijk ben ik in Franschhoek geplaatst en zal morgen mijn gastgezin ontmoeten. Patrick is in Mbekweni geplaatst maar zal nog even in Manyano blijven totdat zijn gastgezin helemaal gereed is voor zijn komst.

Dat is voor nu mijn update! Alles gaat goed, heb het naar mijn zin. En kan niet wachten voor het volgende hoofdstuk dat morgen zal beginnen.

X Joël

• 01 Februari 2016 - 18:51

Romi:

heavy scheise hahaha <3

• 02 Februari 2016 - 01:02

Julia:

Mooi avontuur jo! Leuk te lezen dat je het naar je zin hebt. X