Dalubuhle: ‘creating beauty’ - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Joël Kombrink - WaarBenJij.nu Dalubuhle: ‘creating beauty’ - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Joël Kombrink - WaarBenJij.nu

Dalubuhle: ‘creating beauty’

Door: Joël

Blijf op de hoogte en volg Joël

14 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Franschhoek

14 februari – Franschhoek, Zuid-Afrika – Dag 26

Valentijnsdag! Alleen maar liefde hoor hier aan deze kant van de wereld. Wauw, dag 26 alweer. Wat gaat het allemaal snel. Ik zit inmiddels bijna 2 weken bij mijn gastgezin. Het gezin bestaat uit Hostoma: Oma Dean is voornamelijk degene die voor me zal zorgen gedurende deze 4 maanden. Ze is met pensioen maar verkoopt ijsjes van 2 of 3 rand. Zo staan er elke dag wel wat kinderen aan de deur die een ‘sucker’ willen kopen. Verder bestaat het gezin nog uit moeder Lucinda en dochter Dané (6 jaar), zij slapen in een klein bijgebouwtje dat aan het huis vast zit. Verder is er nog neefje Jurian (5 jaar), die uit school bij oma blijft tot hij door zijn ouders wordt opgehaald. Tot slot is er nog de buurman, tenminste zo is hij aan mij voorgesteld, maar hij blijft elke avond slapen. Dus dat is een beetje gek haha, maar verder prima gozer. Tot slot loopt er van alle kanten familie in en uit, wat hier heel gebruikelijk is.

Het huis staat in een veilige buurt en er wonen andere volunteers bij mij in de straat. Ook is het op loopafstand van de sportcentre.

Ik ben mij heel bewust van hoe goed ik het getroffen heb! Het contrast is met name groot met Patrick, die in Mbekweni is geplaatst. Zo heeft hij geen douche thuis, dus doucht hij op de sportcentre in Mbekweni. Daarnaast is zijn wc buiten het huis en heeft hij alleen internetverbinding in het sportcentre. Gelukkig zijn de deuren van mijn hostfamilie altijd open en kunnen we de weekenden samen in Franschhoek doorbrengen.

Zo was hij gelijk het eerste weekend blijven slapen want het was zijn verjaardag!
Er stond die dag een ‘summer winetasting festival’ bij Leopard’s Leap op het programma. Met een lichte kater van de avond ervoor schonken we glas na glas vol. Je kreeg aan het begin namelijk een leeg glas die je bij de verschillende stands kon vullen met lokale wijnen. Na een x aantal glazen was het gauw tijd om naar huis te gaan want er stond een avondje Stellenbosch in de planning, om Patrick zijn verjaardag officieel te vieren. Stellenbosch is echt een studentenstad, dit was dan ook terug te zien in het uitgaansvolk. Kortom, top avondje gehad en we waren pas laat weer thuis.

Daarnaast heb mijn eerste week op mijn stageschool erop zitten; Dalabuhle Primary School. Dit betekend: ‘het creëren van schoonheid’. Om bij mijn schooltje te komen moet ik 15 minuutjes de berg oplopen. Bovenop de berg heb ik een prachtig uitzicht over Franschhoek. Voor de school is er een betonnen basketveld waar de lessen L.O. (Life Orientation) worden gegeven. De hoeveelheid aan materiaal in het opberghok van de school verbaasde mij. Zeker na de opruimbeurt, waarbij we verschillende dozen nieuw materiaal vonden. Ik zeg we, want ik geef les samen met die een sportopleiding doet in Kaapstad. Met zijn hulp is het lesgeven aan de groepen wat rendabeler. Want de klassen zijn nogal groot hier in Zuid-Afrika. Zo telde ik in één van mijn klassen maarliefst 63 kinderen.

Afgelopen vrijdag was er een soort modeshow waar de hele school bij aanwezig was. Ook wij waren uitgenodigd. Tussen de loopjes door werd er muziek gedraaid, waarbij alle kinderen helemaal uit hun bol gingen. Ik heb mijn ogen uitgekeken wat voor moves die kids hebben. Al vanaf de jongste groepen konden ze bewegen waar wij in Nederland nog wat van kunnen leren. De show werd afgesloten met een traditionele dans van leerlingen uit de hoogste groepen.

Ook ben ik een groepje lokale jongens ontmoet die mij hadden zien turnen, een van de eerste dagen dat ik in Franschhoek was. Ze deden zelf aan freerunnen en de vraag was of ik ze misschien wat dingen kon leren. De goeie jongen die ik ben deed dit natuurlijk maar al te graag. Ze hadden wat autobanden gevonden die we als trampoline konden gebruiken. Ik was blij verrast met wat de jongens eigenlijk al konden. Ik was in eerste instantie niet van plan om iets van turnen op te starten hier, maar elke keer dat ik ze zie vragen ze wanneer we weer gaan trainen. Ik heb ze verteld dat op dit moment de stage op de basisschool voorrang heeft. Maar dat wanneer dat goed gaat ik het tof zou vinden om misschien training te gaan geven. Maar dat is iets voor in de toekomst.

Ik ga zo even op muggenjacht, want terwijl ik dit typ zie ik ze al om me heen vliegen. Jullie horen weer snel van mij!

Sharp, sharp.

Joël

  • 15 Februari 2016 - 00:04

    Jasper En Carmen :

    Heel leuk gegeschreven. We kijken uit naar de volgende!!!

  • 19 Februari 2016 - 13:18

    Marianne N:

    Hi Joel, wat leuk om je verslagen te lezen. Zo blijven we helemaal op de hoogte.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt in het verre zuiden.
    Wel terugkomen hoor!!

  • 24 Februari 2016 - 21:23

    Kasper En Martha:

    Leuk om jouw verhalen te lezen, doet me denken aan de tijd dat Karina in Zuid Afrika zat. Geniet maar van dat mooie land! Groetjes van ons!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joël

Onder andere via deze weg kan ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen en belevenissen.

Actief sinds 06 Jan. 2016
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 2959

Voorgaande reizen:

19 Januari 2016 - 27 Mei 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: