Roadtrip through the Cape - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Joël Kombrink - WaarBenJij.nu Roadtrip through the Cape - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Joël Kombrink - WaarBenJij.nu

Roadtrip through the Cape

Blijf op de hoogte en volg Joël

01 April 2016 | Zuid-Afrika, Franschhoek

1 april – Franschhoek, Zuid-Afrika – Dag 73

Home sweet home na werkelijk waar een legendarische week met Patrick. Met een huurauto zijn we langs de kust gereden. We hebben onder andere van de hoogte bungeebrug ter wereld gesprongen, met olifanten gelopen, op struisvogels gereden en nog veel meer.

Maar laten we eerst bij het begin beginnen. Een groep vrienden van Patrick waren op rondreis door Zuid-Afrika en waren een weekend in Kaapstad. We zijn begonnen bij een tentje genaamd Mama Africa. Hier bestelde ik een bord met allemaal verschillende soorten vlees: krokodil, struisvogel, springbok, kudu en wrattenzijn. Die avond gingen we met z’n allen naar Longstreet en hebben we een hoop springbokkies gedronken (lokaal shotje). Zaterdag met een dikke kater beetje aan het zwembad gezeten. Toen in de avond gingen we naar een rugby wedstrijd tussen de twee koplopers. De avond eindigde met een score van Stormers 13 - 18 Sharks.

Die avond besloten we met de harde kern nog een avondje Longstreet te pakken. Waarvan uiteindelijk ik, Patrick en nog een vriendin overbleven. Op weg naar de McDonalds kwamen er al 2 mannen irritant dichtbij ons lopen. We hadden een schone blonde dame in ons midden dus ik dacht er niet te veel van. Als we maar bij ze weg konden. Toen we eindelijk de mannen hadden afgeschud, riep het meisje ‘Shit, ze hebben m’n telefoon’. En nog voordat ze haar zin had afgemaakt liep ik in een soort reflex om de auto en greep een van de mannen die momenten daarvoor nog naast ons liep. (Mam niet schrikken, heb het je expres niet verteld haha) Terwijl ik langzaam realiseerde wat er eigenlijk aan de hand was, lag er ineens de telefoon op straat en liet ik de man los. Eind goed al goed, man man man.. (de McChicken was heerlijk)

Nou, weer weekje verder. Voor dat we op rondreis gingen, bleef ik nog een weekendje in Mbekweni bij Patrick en zijn hostfamily. Daar hebben we samen gekookt voor de hostfamily wat zij erg op prijs stelde. Diezelfde avond gingen we uit in Chippas, de locale bar in Mbekweni. Volgende dag wilden we naar Paarl, maar de dag verliep wat anders dan gepland. Toen we aan het wachten waren op de trein kwam er zo’n gappie van achter ons vandaan. In minder dan een seconden greep hij de telefoon uit de handen van Patrick en liep op zijn dode gemak verder. Niet geleerd van het weekend ervoor, sprongen wij beiden op en riepen waar hij dacht dat hij wel niet me bezig was. Maar dit keer trok hij een mes; waardoor wij eieren voor ons geld kozen en hem met rust lieten. Na de telefoon te hebben geblokkeerd zijn we naar de politie gegaan om aangifte te doen. Helemaal paranoia, durfden we niet meer in het donker naar huis te lopen. Dus vroegen we aan de politie of ze ons thuis wilden afzetten. Dit was geen probleem en we mochten zelfs achterin waar normaal gesproken de criminelen worden opgesloten. Je had de gezichten moeten zien toen we uitstapten! Haha. Die avond besloten we ook een dag eerder naar Kaapstad te gaan.

De eerste dag hebben we gelijk onze huurauto opgehaald. Het was eerst even wennen maar al gauw waren we opweg naar onze eerste bestemming, zo'n 6,5 uur rijden. Onderweg zijn we werkelijk waar door de mooiste landschappen heen gereden. Het was dan ook vaak genoeg even stil en deze stilte werd dan doorbroken door een zucht of een 'wauw'. Vervolgens ging de muziek weer aan en reden we lekker door.

De eerste avond begon al goed, want we hadden blijkbaar een kamer geboekt in een township ergens. Toen we aankwamen in het donker hebben we gelijk rechtsomkeert gemaakt en gezocht naar een ander onderkomen voor de nacht. Gelukkig vonden we een heel leuk backpackers hostel in Plettenberg bay.
De volgende dag was het tijd voor onze Halfway milestone. We zouden gaan springen van de hoogste bungeebrug van de wereld (216m). Patrick zei al dagenlang dat hij het niet ging doen. Uiteindelijk heb ik hem toch zo ver gekregen; maar eenmaal op de brug zonk de moed hem toch wel even in de schoenen. Met de handen in het haar werd hij alsnog naar de rand getild en is hij gewoon gesprongen. Nog na genietend van de paniek in Patrick zijn ogen was het ineens mijn beurt en voordat ik het doorhad waren ze al aan het aftellen; 321 BUNGEE! De eerste 10 seconden dacht ik dat ik dood ging maar daarna kon ik genieten van het uitzicht en de adrenaline kick. Op onze weg terug zijn we nog even lang een wildlife sanctuary gestopt. Hier hadden ze allemaal verschillende big cats, die op het punt stonden gevoerd te worden; dus die waren lekker actief. Nog even uit eten en toen voldaan in ons bed gekropen.

De volgende dag gingen we na een lekker ontbijt richting de Elephant Sanctuary. Helaas was het niet zo'n mooie dag en regende het super hard. Btw de zomer is nu wel echt aan zijn einde aan het komen. Met name de ochtenden en avonden beginnen nu wel echt frisjes te worden. En ik heb eigenlijk niet genoeg truien mee.. Maar dat is een probleem voor later. In de Elephant Sanctuary kregen we wat informatie over de Afrikaanse olifant, mochten we ze aanraken en een stukje mee lopen, de zogenaamde trunk in hand experience. Daarna hebben we ze nog eten mogen geven en gingen we richting huis. Onderweg zijn we nog bij een snake sanctuary gestopt waar het gevaarlijkste dier de onvoorspelbare hangbuikzwijn was. Haha. Na wederom een lange dag lekker opwarmen bij het kampvuur met een biertje. Heerlijk leven.

De ochtend daarna gingen we richting Oudtshoorn. Ook hier prachtwijk stukken van het land gezien onderweg. Hier begonnen we met een struisvogel show farm. Hier mochten we ze aaien, voeren en een ritje maken op een struisvogel. Dit was natuurlijk een hilarisch gezicht. Na het fantastische avontuur tussen de struisvogels gingen we naar een soort kinderboerderij waar we op kamelen hebben gereden en hebben geluncht. Vlak voordat de regen weer terugkwam zijn we richting de nabijgelegen grotten vertrokken. Dit was een prachtig gangenstelsel met enorme kamers. Wij hadden de adventure tour genomen. Dit betekende dat we moesten kruipen, glijden, springen en klimmen. Soms door openingen niet veel groter dan onszelf.

De dag daarna reden we naar Mosselbay. De zon stond inmiddels hoog in de lucht en hebben we een dagje rustig aan gedaan op het strand van Mosselbay.

Zondag hadden we gepland om te gaan sharkdiven in Gansbaai. Helaas werd dit gecanceld vanwege een storm, dus besloten wij eerder terug te gaan naar Kaapstad.

De eerste dag gingen we naar Boulders beach; het strand met allemaal pinguïns in Simons Town. Het was alleen heel erg touristisch, maar gelukkig vonden ik en Patrick een ander strandje waar het rustiger was en je tussen de pinguïns kom lopen.

Die middag besloten we zonsondergang te bewonderen op Lionshead. Na een pittige klim hadden we een prachtig uitzicht over Kaapstad. Toen het langzaam donker begon te worden en de lichten in Kaapstad langzaam aan gingen, bedachten wij ons dat we uiteindelijk ook nog naar beneden moesten.. In het donker.. Met wat andere laatkomers zijn we uit eindelijk met telefoons als zaklamp stapje voor stapje naar beneden geklommen.

De volgende dag zag de lucht er een stuk helderder uit dan de dag ervoor en besloten we Table Mountain te beklimmen. Ik bedoel, niks beters dan met spierpijn de hoogste berg van Zuid-Afrika beklimmen. Wederom eenmaal boven was het uitzicht het allemaal waard.

Op onze laatste dag zijn we nog naar een aquarium geweest en hebben we nog even wat souveniertjes geshopt in Waterfront.

Dit was even een korte samenvatting van onze roadtrip. Bekijk het filmpje op: https://www.youtube.com/watch?v=f68XNa0FqmM

Vandaag is het 24 hour tournament. Dit houd in dat we een toernooi hebben van 8:00 tot 8:00; zonder te slapen. Dus we gaan zien hoe ik me zondag voel..

X Joël

• 02 April 2016 - 21:00

Kees En Margie:

leuk ht verhaal over je avintuur te lezen! en een heel leuk filmpje