#TGIF – Thank God It’s Friday - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Joël Kombrink - WaarBenJij.nu #TGIF – Thank God It’s Friday - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Joël Kombrink - WaarBenJij.nu

#TGIF – Thank God It’s Friday

Blijf op de hoogte en volg Joël

11 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Franschhoek

11 maart – Franschhoek, Zuid-Afrika – Dag 52

Ik zit nu bijna 2 maanden in Zuid-Afrika. Tot nu vind ik het nog steeds geweldig hier in ‘the rainbow nation’. Vooral de weekenden zijn hemels. Daar waar ik dacht dat ik eigenlijk alleen maar bezig zou zijn met de stages, krijg ik veel vrijheid om dingen te ondernemen. Dit doe ik voornamelijk in de weekenden met mijn Nederlandse wederhelft; Patrick de zeester. Een korte samenvatting van onze avonturen dusver:

Vorige week vrijdag was er een Skemer Bazaar. Dit was een klein evenementje op een van de middelbare scholen in Franschoek; Groendal Secundary School. De avond bestond uit een gezamenlijke braai, een modeshow/bonte avond en in de avond een disco. Door de drukte besloten wij om eerder te vertrekken richting Club la Roue, de enige club in Franschhoek, waar we tot vroeg in de ochtend dansten op een mix van Afrikaanse en Westerse muziek. Zaterdag waren we flink Babbelas (hungover in het Afrikaans) van de avond daarvoor, dus besloten we even lekker rustig aan te doen. We hebben toen heerlijk in het zonnetje geluncht en onze nadorst proberen te stillen met cola en jus d’orange. Maar uiteraard is het weekend niet bedoeld om bij te komen. Want het beloofde weer een heerlijk avond te worden toen wij werden gevraagd of we mee wilden naar Stellenbosch. Zondagochtend, onszelf afvragend waarom we ook alweer ja hadden gezegd, gingen we langzaam maar zeker op weg naar Franschhoek Cellar. Dit is de wijnfarm waar mijn hostmoeder werkt. Hier hebben wij heerlijk geluncht maar heb de wijnproeverij aan mij voorbij laten gaan. Éen omdat ik geen alcohol meer kon zien en twee omdat ik die avond Patrick zou thuisbrengen. Jaja heb voor het eerst gereden in Zuid-Afrika. Het was een hele bevalling maar uiteindelijk veilig aangekomen.

Het weekend ervoor zijn we naar de Crocfarm geweest. Hier zitten zo’n duizend krokodillen bij elkaar. Waarvan misschien een stuk of 50 lekker in de zon zaten te chillen, alle andere krokodillen waren onderwater en kon je niet zien. Eenmaal terug in Franschhoek gingen we, na wat zijstraatjes in te zijn gegaan, naar een plaatselijk barretje. Voordat we naar binnengingen gingen we even wat lokale snacks halen. Kippenvoeten.. Nee niet kippenpoten, maar echte voeten met nagels er nog aan. De smaak viel wel mee, meer het idee dat je op een kippenvoet aan het sabbelen was maakte het dat ik na 2 toch echt de schaal aan mij voorbij liet gaan. In het barretje was het gezellig. Iedereen zei gedag omdat er eigenlijk nooit Mlungus komen. Zondag ben ik nog even naar het oude werk van mijn hostoma geweest. Het heet ‘la petit ferme’ en heeft een prachtig uitzicht over heel franschhoek.

Tot slot hebben wij het weekend dáárvoor een citytour gedaan door Kaapstad. In zo’n rode bus zijn we langs de kust van kaapstad gereden. Onderweg zijn we gestopt bij House of Birds, waar de meest verscheidenheid aan vogels en andere dieren te zien waren. Heb hier nog een aantal aapjes op mijn schouder gehad, wat heel tof was. Aan het eind van de tour hebben we nog een drankje gedaan in Waterfront en hebben toen de taxi terug gepakt naar Franschhoek. Hier zijn wij uit eten geweest en besloten we het weekend af te sluiten met een avondje la Roue.

Dit wordt een lange samenvatting merk ik nu al haha. Maar hou nog even vol <3. Het lesgeven op Dalabuhle gaat goed. Ik ben al wat Xosa aan het spreken tijdens de lessen, tot groot vermaak van de kiddos. De wandeling de berg op richting school levert elke dag weer mooie momenten op. Van kleine meisjes die giechelend wegrennen als ik ze gedag zeg tot oma’s die zeggen dat ze mijn kleinkinderen willen hahah. Ook het lesgeven op deze school vraagt mij wel wat improvisatie vermogen. Zo kan het soms zomaar zijn dat een klas niet komt opdagen. Als ik dan de klas wil halen blijkt er geen docent aanwezig te zijn. Dan heb ik ineens halve klassen en het uur erna twee klassen tegelijk. Vaak weet ik pas of een les daadwerkelijk doorgaat of niet op het moment dat ik nét alles heb klaargezet, super chill natuurlijk. Het komt ook wel eens voor dat ik de zwerfhonden van het terrein moet jagen of is iemand vergeten de bel af te laten gaan (kaulo vaak), deze is namelijk handmatig. Gelukkig moet ik soms ook even de les stoppen omdat er een groep baboons door de struiken trekt op de nabij gelegen berg. Dan kijk ik samen met de kinderen tot ze weer achter de berg verdwenen zijn. Ik kan iedere ochtend, wachtend op de eerste klas, een beetje basketbal worpen oefenen in de zon, terwijl ik kijk naar het fantastische plaatje dat voor me ligt. En dan realiseer ik me weer dat ik in Afrika ben en hoe bijzonder dit avontuur eigenlijk is.

Dit weekend krijgt het avontuur weer een nieuw vervolg. Een paar vrienden van Patrick zijn een rondreis aan het maken door Zuid-Afrika. Dus we hebben afgesproken een weekend met z’n allen door te brengen. We hebben een kamer geboekt in Kaapstad en hebben verschillende activiteiten gepland. Onder andere Longstreet; dé uitgaansstraat van Kaapstad. De week erna is het vakantie en willen ik en Patrick een auto huren en gaan cruisen door de Eastern Cape. Maar daar horen jullie gauw meer over.

Dat was het wel zo’n beetje. Groetjes van mij en mijn hostfamily.
Tot Snel! X

ps. filmpje van mijn avonturen tot nu toe: https://www.youtube.com/watch?v=sAmINoMStDM

  • 12 Maart 2016 - 00:46

    Romi:

    Kaulo = kaoulo
    Maar geeft niks ❤️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joël

Onder andere via deze weg kan ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen en belevenissen.

Actief sinds 06 Jan. 2016
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 2968

Voorgaande reizen:

19 Januari 2016 - 27 Mei 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: